Udviklingsstøttende indsatser

Greve Kommune ønsker at styrke mulighederne for inklusion, så flere børn med særlige behov får en hverdag, der ligger tæt op ad den, som børn i almindelighed har. Det er afgørende, at alle børn trives og lærer.

Derfor arbejdes der med at understøtte børns udvikling i deres læringsmiljøer. Det er naturligvis vigtigt, at alle børns faglige og sociale udvikling følges, så deres behov tilgodeses.

Nogle børn har behov for særlige udviklingsstøttende indsatser i deres klasse. Indimellem har nogle børn behov for at modtage deres skoletilbud i et af Greve kommunes specialtilbud i en periode. Udgangspunktet er beskrivelsen af det enkelte barns behov. Der visiteres ikke til indsatser på baggrund af en diagnose.

For børn med særlige behov er det afgørende, at både lærere, pædagoger, PPR og forældre løbende følger en klasses og et barns udvikling tæt, så det sikres, at børnene trives og lærer. Her er den faglige vurdering af det enkelte barns behov afgørende, så de voksne har viden, kan bruge de specialpædagogiske redskaber eller andre udviklingsstøttende indsatser.

Der kan være forskellige typer af udviklingsstøttende indsatser:

1) Specialpædagogisk rådgivning mv til fx forældre, lærere og pædagoger

2) Særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler, som er nødvendige i forbindelse med undervisningen af barnet.

3) Undervisning i folkeskolens fag og fagområder, der tilrettelægges under særlig hensyntagen til barnets indlæringsforudsætninger.

4) Undervisning og træning i funktionsmåder og arbejdsmetoder, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af psykiske, fysiske, sproglige eller sensoriske funktionsvanskeligheder.

5) Personlig assistance, der kan hjælpe barnet til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.

Det er skoleleder, der iværksætter indsatser for klasser, grupper af børn eller enkeltbørn på skolen i tæt samarbejde med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).

Dette iværksættes efter Folkeskolelovens § 3, stk. 2 

Drøftelse af specialtilbud udenfor almenskolen – visitation.

Indimellem har nogle børn behov for at modtage deres skoletilbud i et af Greve kommunes specialtilbud i en periode. Dette drøftes på møde med Det Centrale Visitationsudvalg (CVI).

Der lægges i drøftelsen vægt på barnets funktionsniveau og behov samt på, hvilke inkluderende indsatser i almenskolens læringsmiljø, der har været arbejdet med eller ses at kunne arbejdes med for at skabe trivsel og faglig udvikling for barnet. En diagnose giver ikke ret til specialpædagogisk bistand. Dette er præciseret i lovgivningen. Det er barnets behov, der er afgørende for beslutningen om den specialpædagogiske bistand.

Skolelederen fremsender indstillingsskema til drøftelse med Det Centrale Visitationsudvalg (CVI). Som grundlag for vurdering og afgørelse skal der foreligge en pædagogisk psykologisk vurdering, samt en skoleudtalelse. Hvis der foreligger børnepykiatriske undersøgelser eller andre fagpersoners beskrivelser/udtalelser vedrørende barnets ressourcer, vanskeligheder og behov, vedlægges de som bilag.

Skoleleder drøfter barnets behov på møde med CVI og træffer afgørelse om, hvilket specialundervisningstilbud barnet tilbydes. Afgørelsen meddeles skriftligt til forældrene med kopi til skoleleder.

Iværksættelse af specialundervisning sker efter Folkeskolelovens 20 stk. 2 og Bekendtgørelse nr. 380 af 28.4.2012 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og på baggrund af indstilling fra skolelederen efter drøftelse med barnets forældre og indstilling til Pædagogisk Psykolgoisk Rådgivning (PPR).

Undersøgelse og vurdering

Skoleleder indstiller efter aftale med forældrene til en pædagogisk psykologisk vurdering af PPR. PPR foretager efter aftale med forældrene en pædagogisk psykologisk vurdering og opstiller på baggrund heraf forslag til specialundervisningstilbud. 

Revisitation – årlig vurdering af barnets behov for børn, der modtager specialundervisning eller specialtilbud udenfor almenskolen.

Skolelederen, forældre og PPR drøfter mindst én gang om året om barnets specialundervisningstilbud skal fortsætte, ændres eller ophøre.

Revisitationen drøftes herefter i CVI med deltagelse af skoleleder fra både specialtilbud samt almenskolen. Afgørelsen meddeles skriftligt til forældrene.

Klagevejledning

Klage over afgørelsen kan inden 4 uger fra modtagelsen indgives til Det Centrale Visitationsudvalg, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, Jerismosevej 95, 2670 Greve.

Opretholdes afgørelsen videresendes klagen til Klagenævnet for Specialundervisning, Amaliegade 25, Postboks 9080, 1022 København K jævnfør §51 stk. 3 i Lovbekendtgørelse 998 af 16. august 2010 (Folkeskoleloven).

 

Ved at klikke på linket under Læs mere nederst på denne side, kan du læse om CVI - Det Centrale Visitationsudvalg og om Greve kommunes specialtilbud.